Svratecký náhon

Na mapě z roku 1959 je Svratecký náhon stále zaznačen, i když tou dobou byl již podle svědků ve většině délky zavezen a voda jím neproudila. Ve výřezu lze dobře sledovat trasu náhonu od konečné tramvaje linky č. 10 u lázní na Nových Sadech (náhon byl původně zdrojem vody i pro lázně) pod železniční trať a dále k severu a obloukem podle Uhelné ulice do areálu <a href=/Tema/Vlněna>Vlněny</a> až k soutou se <a href=/Tema/Svitavsk%C3%BD%20n%C3%A1hon>Svitavským náhonem</a> u tramvajové zastávky Zvonařka. Za povšimnutí stojí rovněž železniční spojka vedoucí z hlavního nádraží k jihu okolo Vaňkovy strojírny, později proměněná na pěší cestu a ještě později vytlačena nákupním domem Vaňkovka (zbyl malý kus náspu u AN Zvonařka).
Na mapě z roku 1959 je Svratecký náhon stále zaznačen, i když tou dobou byl již podle svědků ve většině délky zavezen a voda jím neproudila. Ve výřezu lze dobře sledovat trasu náhonu od konečné tramvaje linky č. 10 u lázní na Nových Sadech (náhon byl původně zdrojem vody i pro lázně) pod železniční trať a dále k severu a obloukem podle Uhelné ulice do areálu Vlněny až k soutou se Svitavským náhonem u tramvajové zastávky Zvonařka. Za povšimnutí stojí rovněž železniční spojka vedoucí z hlavního nádraží k jihu okolo Vaňkovy strojírny, později proměněná na pěší cestu a ještě později vytlačena nákupním domem Vaňkovka (zbyl malý kus náspu u AN Zvonařka).

Popis

Názvem Svratecký náhon bývá označováno vodní dílo - umělý tok odbočující z řeky Svratky v dnešních brněnských Pisárkách nad (v roce 2014 již nevyužívanou) vodárnou a pokračující podle ulice Bauerovy (část toku je v tomto úseku zachována dodnes) a Rybářské na Mendlovo náměstí. Zde náhon vykroužil obrátku okolo náměstí pod několika mosty, které dodávaly prostoru před klášterem romantickou podobu a pokračoval areálem dnešní nemocnice u sv. Anny a dále podle ulice Vodní k lázním na Nových Sadech. Zde se náhon stočil k jihovýchodu aby překonal železniční trať vedoucí z hlavního nádraží pod jedním obloukem kamenného viaduktu v bezprostřední blízkosti dnešního podjezdu ulice Úzké a hned za mostem prudce zatočil k severu a dalším obloukem obkroužil prostor dnešního obchodního domu Tesco pod nádražím.

Dále pokračoval Svratecký náhon podle ulice Dornych, od které se odchýlil a překonav dalším mostem ulici Přízovu, zanořil se do industriálního areálu pozdější továrny Vlněna. Ihned za areálem Vlněny, v tzv. brněnských Benátkách se náhon stékal s podobným Svitavským náhonem, který dodnes přitéká ze severu podle zadní hranice Vlněny směrem od ulic Vlhké a Mlýnské, aby dále pokračovaly ve společném korytě do Komárova (původní koryto řeky Svitavy.

Právě přítomností dnes již buď neexistujících nebo pod zemí ukrytých toků Svrateckého a Svitavského náhonu lze vysvětlit zdánlivě nelogické názvy některých ulic ležících daleko od řeky a nesoucích jména jako Rybářská, Bělidla, Vodní, Mlýnská, Vlhká nebo Jircháře.

Od soutoku se Svitavským náhonem, který se už dříve stékal s Ponávkou, pokračoval pak Svratecký náhon po trase dnešního toku až do prostoru mezi ulicemi Za Mostem a Hodnonískou, odkud tekl, narozdíl od dnešní trasy zalomené na západ do řeky Svratky, dále k jihu a vléval se do nového koryta Svitavy.

Historie

Text o historii je v přípravě, náhon byl ve většině délky zavezen na přelomu 40. a 50. let 20. století.

 
Článek ze dne 9. 9. 2014 byl naposledy upraven dne 9. 9. 2014 a zobrazen celkem 1618×, naposledy dne 28. 4. 2017 v 22:29.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Tunely Svitavského náhonu pod Radlasem
Svitavský náhon
Svitavský náhon je vodní tok oddělující se od řeky Svitavy v brněnských Zábrdovicích a protékající částečně pod zemí nejstaršími průmyslovými čtvrtěmi Brna…
Brněnská přehrada
Svratka (řeka)
Svratka Délka:174 km Pramen:vlastní pramen pod Žákovou horou Ústí:řeka Jihlava v deltě prostřední Novomlýnské nádrže Pomoří:Černé …
Svitava
Svitava
Ponávka Délka: km Pramen:vlastní pramen severně od města Svitavy Ústí:řeka Svratka Pomoří:Černé moře Řeka Svitava…
Tunel staré Ponávky
Tunel staré Ponávky
Jako tunel staré Ponávky je označován soubor asi 4,5 km na sebe navazujících podzemních štol vedoucích od železniční stanice Brno-Královo Pole až k bývalém…
Sklípek pod Zelným trhem
Vodovodní štola pod Zelným trhem
Historie Tržiště na Zelném trhu vzniklo v Brně pravděpodobně již ve 13. století současně s budováním nejstarší části dnešního města. Přibližně od první čtvr…
Vodovodní systém pod augustiniánským klášterem
Druhé Brno
Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho o…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: