Stoka C02 pod Moravským náměstím

Pod centrem Brna vede složitý systém kanalizačních stok, který prochází víceméně trvale rekonstrukcemi a úpravami, díky kterým se zvyšuje počet ražených průchozích chodeb.
Pod centrem Brna vede složitý systém kanalizačních stok, který prochází víceméně trvale rekonstrukcemi a úpravami, díky kterým se zvyšuje počet ražených průchozích chodeb.

Stoka C02 pod Moravským náměstím je součástí brněnské kanalizační sítě. V roce 2018 prošla část stoky generální rekonstrukcí při které byl vybudován nový železobetonový tubus.

Historie

Přesný rok vybudování kanalizace na Moravském náměstí neznáme. Nejstarší systém jednotné kanalizace v Brně pochází z roku 1892 a lze očekávat, že právě ulice Koliště a Moravské náměstí byly jedněmi z nejdříve odkanalizovaných území ve městě (historická stoka sledovala právě dnešní ulici Koliště a podél železnice vedla až k ústí do Svratky na okraji Komárova).

V rámci postupné rekonstrukce kanalizační sítě došlo v letech 2017 a 2018 také na stoku C02, jejíž úsek od křižovatky s ulicí Milady Horákové, přibližně pod budovu Moravské typografie byl vybudován zcela nově jako průchozí železobetonová chodba s vyšší kapacitou oproti rovnoběžně vedené původní stoce.

Popis

Stoka C02 má výšku přibližně 2 m a šířku 1 m, nově vybudovaná část je dlouhá cca 260 m a ústí do ní několik dílčích stok, v některých místech rovněž nově zrekonstruovaných.

Stavební jáma na křižovatce ulic Koliště a Milady Horákové na kraji Moravského náměstí se nachází na místě rozdělovací komory RKC01. Odpadní voda přitékající z výše položených částí města se tu může vydat buď do povodí kmenové stoky B na levém břehu Svratky nebo do kmenové stoky C na pravém břehu Svitavy.
Stavební jáma na křižovatce ulic Koliště a Milady Horákové na kraji Moravského náměstí se nachází na místě rozdělovací komory RKC01. Odpadní voda přitékající z výše položených částí města se tu může vydat buď do povodí kmenové stoky B na levém břehu Svratky nebo do kmenové stoky C na pravém břehu Svitavy.
V roce 2018 probíhá rekonstrukce stoky C02, která lemuje pod zemí severní stranu Moravského náměstí.
V roce 2018 probíhá rekonstrukce stoky C02, která lemuje pod zemí severní stranu Moravského náměstí.
Po vyražení a zapažení tunelu budují stavaři uvnitř železobetonovou rouru. Nejprve je pod ostění z trapézového plechu umístěna armatura. Kdo si ji tam vzadu ale prohlíží?
Po vyražení a zapažení tunelu budují stavaři uvnitř železobetonovou rouru. Nejprve je pod ostění z trapézového plechu umístěna armatura. Kdo si ji tam vzadu ale prohlíží?
Je to ona - opět potkáváme odvážnou školačku, která bloudí brněnským podzemím. Ujala se role průvodkyně a ukáže nám stavbu.
Je to ona - opět potkáváme odvážnou školačku, která bloudí brněnským podzemím. Ujala se role průvodkyně a ukáže nám stavbu.
Hotová armatura pak čeká na mobilní bednění, které vytvoří vnitřní stěnu pozdější stoky.
Hotová armatura pak čeká na mobilní bednění, které vytvoří vnitřní stěnu pozdější stoky.
To je ono - posuvné bednění, které se přemisťuje po předem vybetonovaném a vyarmovaném dně stoky. Jakmile je v definitivní poloze, pomocí mechanických nebo hydraulických rozpínáků se natvaruje podle požadovaného profilu.
To je ono - posuvné bednění, které se přemisťuje po předem vybetonovaném a vyarmovaném dně stoky. Jakmile je v definitivní poloze, pomocí mechanických nebo hydraulických rozpínáků se natvaruje podle požadovaného profilu.
Pohled na jiný typ bednění, používaný při stavbě stoky C02. Nad námi právě tuhne čerstvě napumpovaný beton.
Pohled na jiný typ bednění, používaný při stavbě stoky C02. Nad námi právě tuhne čerstvě napumpovaný beton.
Po odbednění vypadá téměř hotová stoka takto. Na hladkých betonových stěnách je dobře vidět, jak beton pod tlakem natékal do bednění.
Po odbednění vypadá téměř hotová stoka takto. Na hladkých betonových stěnách je dobře vidět, jak beton pod tlakem natékal do bednění.
Odvážná školačka nás nicméně zve ještě hlouběji do nitra podzemních chodeb.
Odvážná školačka nás nicméně zve ještě hlouběji do nitra podzemních chodeb.
Pod ústím Lidické ulice do Moravského náměstí se aktuálně nachází další stavební jáma. Můžeme se proto vydat jednou ze tří cest proti proudu odpadní vody.
Pod ústím Lidické ulice do Moravského náměstí se aktuálně nachází další stavební jáma. Můžeme se proto vydat jednou ze tří cest proti proudu odpadní vody.
Stavba končí tam, kde se nově budovaná stoka připojí na dosavadní potrubí (často historické) kanalizace. Tady se nacházíme zhruba v prostoru pod tramvajovou zastávkou a odvážná školačka se dívá směrem pod klášter augustiniánů.
Stavba končí tam, kde se nově budovaná stoka připojí na dosavadní potrubí (často historické) kanalizace. Tady se nacházíme zhruba v prostoru pod tramvajovou zastávkou a odvážná školačka se dívá směrem pod klášter augustiniánů.
Tak vypadá stoková síť Brna z přelomu 19. a 20. století. Betonové stoky vejčitého profilu, namnoze z nearmovaného betonu. Také tudy by se dalo pokračovat po čtyřech, ale na to není dost odvážná ani školačka.
Tak vypadá stoková síť Brna z přelomu 19. a 20. století. Betonové stoky vejčitého profilu, namnoze z nearmovaného betonu. Také tudy by se dalo pokračovat po čtyřech, ale na to není dost odvážná ani školačka.

Zdroje

  1. Události Brno: Podzemní chodby pod brněnským Kolištěm. Dostupné z https://www.facebook.com/udalostibrno/videos/2018-04-26/1706564359410531/.
  2. Kopeme za Brno: Koliště. Dostupné z http://kopemezabrno.cz/uzavirky-a-omezeni/koliste/.
  3. Brněnské vodárny a kanalizace: Kanalizační síť. Dostupné z http://www.bvk.cz/o-spolecnosti/odvadeni-a-cisteni-odpadnich-vod/kanalizacni-sit/.
 
Článek ze dne 18. 6. 2018 byl naposledy upraven dne 18. 6. 2018 a zobrazen celkem 945×, naposledy dne 18. 7. 2018 v 16:10.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Tramvajová štola
Brněnské podzemí
Jako druhé největší české město má Brno co nabídnout nejen nad zemí, ale také pod ní. Nejde jen o známé kasematy na Špilberku nebo na počátku 21. století zpř…
Podzemí pod Moravskou typografií
Podzemí pod Moravskou typografií
Pod slepencem industriálních budov bývalého novinářského komplexu Moravské typografie v Brně, kterému je věnován jeden ze starších článků se nachází spleti…
Tunel staré Ponávky
Tunel staré Ponávky
Jako tunel staré Ponávky je označován soubor asi 4,5 km na sebe navazujících podzemních štol vedoucích od železniční stanice Brno-Královo Pole až k bývalém…
Druhé Brno
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2018-07-18]
Dostupné z: http://druhebrno.smerem.cz/tema/Stoka%20C02%20pod%20Moravsk%C3%BDm%20n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%ADm&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze