Stará Tišnovka

O původu Staré Tišnovky

Teprve od počátku 60. let 20. století vede železniční trať Brno - Tišnov v dnešní stopě, tj. z hlavního brněnského nádraží přes Brno-Židenice, Brno-Maloměřice, Brno-Lesnou, Brno-Královo Pole, Brno-Řečkovice, Českou, Kuřim, Čebín a Hradčany do Tišnova. Původní jednokolejná trať Brno - Havlíčkův Bod, která je v úseku Tišnov - Žďár nad Sázavou zachována podnes jako samostatná regionální dráha, vedla v něktrých částech své trasy úplně jinudy. A právě úseky mezi brněnským hlavním nádražím a Tišnovem bývají souhrnně označovány názvem Stará Tišnovka.

Trasa

Odklon Staré Tišnovky od trasy současné dráhy Brno - Tišnov - Havlíčkův Brod nastává záhy po opuštění brněnského hlavního nádraží. U městské plynárny na konci cihlového viaduktu za ulicí Vlhkou opouštěla Stará Tišnovka doleva těleso trati Brno - Česká Třebová a rychle klesla na nábřeží řeky Svitavy do míst dnešního nákladiště Radlas. Po pravém břehu řeky pak trať vedla proti proudu k ohybu Tkalcovské ulice, kde z ní odbočovalo několik vleček. Tento úsek trati je zachován dodnes jako Svitavská pobřežní dráha a v roce 2014 pořád slouží pro občasné předávku vozů do brněnské teplárny na Špitálce, spojka k třebovské trati je snesena, ale v křoví na náspu zůstaají i v roce 2014 stopy po klesajícím tělese odbočné koleje.

Po břehu řeky vedla za továrními zdmi Stará Tišnovka až k přejezdu s ulicí Zábrdovickou, kde se později také nacházelo jedno z brněnských křížení tramvajové a železniční dráhy. Protože hned za přejezdem vjížděla trať do stanice Brno-Zábrdovice, zůstávaly podle vzpomínek pamětníků závory často zavřené dlouho, neboť vlak čekal ve stanici a na Zábrdovické ulici vznikaly v obou směrech dlouhé kolon aut a tramvají.

Bezprostředně za zábrdovickou stanicí začala trať poměrně strmě stoupat tak, že křížení s další tramvajovou tratí, tentokrá přes ulici Vranovskou, bylo již řešeno mimoúrovňově ocelovým mostem, jehož pilíře i půl století po zrišení dráhy stojí nad tramvajovou zastávkou Mostecká jako připomínka někdejší slávy železnice v této části města, dnes vzdálené všem nádražím. Následující strmé stoupání trati vedlo zadními trakty domů mezi zahradami a dřevěnými ohradami podél ulice Tišnovské, která získala své jméno právě díky již neexistující dráze. Teprve po 600 m křížila v prudkém svahu dráhu ulice Venhudova romantikým tunýlkem, po ktrém do dnešních dob bohužel nezůstala ani stopa. Zato následující kamenný propustek nad Husovickým hřbitovem (dnes park) zůstává zachován a je oblíbeným cílem pátračů, neboť je nadlouho poslední stopou po Staré Tišnovce.

Výstavba podloužené části Provazníkovy a Kotěrovy ulice významně změnily dispozici terénu a tak v základech panelových domů a pod asfaltovým kobercem zmizel zářez Staré Tišnovky i další památky po bývalé dráze, kerou lze v těchto místech vystopovat pouze podle starých map. Až do roku 2004 byl jedinou památkou na někdejší dráhu seseknutý roh krajního domu na Sládkově ulici, který kopíroval směr někdejší trati. Dům však byl v roce 2004 sbourán v souvislosti s výstavbou přivaděče k nově vybudovaným husovickým silničním tunelům a nově vybudované Porgesově ulici. S výstavbou dálničního průtahu zmizely poslední stopy po trati v tomot úseku, stejně jako celá řada omantických míst na Planýrce mezi koncem města a továrnou, nicméně nelze si nevšimnout nápadné shody trasování přivaděče a nové Porgesovy ulice s trasou Staré Tišnovky. Roli patrně sehrálo vlastnictví pozemků i volné plochy po zrušené dráze, tak, že dnešní čtyřproudá silnice vede přímo ve stopě staré dráhy od Merhautov ulice pod třídou Generála Píky až do údolí Ponávky ke Sportovní ulici.

V údolí Ponávky, v jihozápadním cípu areálu Královopolské strojírny se dálnice dostává na estakádu a přímo pod ní se opět objevují koleje, opět jako pozůstatek Staré Tišnovky, ktré je v tomto úseku zachována jako celostátní dráha a vlečka do Královopolské strojírny v původní trase. Pravotočivým obloukem se kolej přimyká k původnímu toku říčky Ponávky na levém břehu, kde lze najít pozůstatky starého královoposlkého nádraží a podjezdem pod Křižíkovou ulicí je pak Stará Tišnovka připojena k současné stanici Brno-Královo Pole.

 
Článek ze dne 19. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 2340×, naposledy dne 16. 12. 2017 v 18:10.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Stará Tišnovka
Nová Tišnovka
Název Nová Tišnovka bývá někdy používán v kontrastu s pojmenováním Stará Tišnovka pro železniční trať mezi brněnským železničním uzlem a stanicí Tišnov. Zatí…
Královo Pole (žst)
Královo Pole (žst)
Železniční stanice Königsfeld neboli Královo Pole, později přejmenovaná na Brno-Královo Pole a v současnosti existující jako pouze pozapomenutý staniční obvo…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: