Obřanský tunel

Název tunelu: Obřanský
Evidenční číslo: 217
Délka: 64,58 m
Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250)
Úsek: Brno-MaloměřiceBrno-Lesná
Zprovozněn: 1951
Zrušen: v provozu (2017)
Počet kolejí zamýšlený: 2
Počet kolejí současný (2015): 2
V roce 2015 prošel Obřanský tunel rekonstrukcí (pohled ze severu od kostela sv. Václava).
V roce 2015 prošel Obřanský tunel rekonstrukcí (pohled ze severu od kostela sv. Václava).

Popis

Dvojkolejný Obřanský tunel se nachází v prostorově komplikovaném zákoutí za kostelem v Brně-Obřanech, kde železniční trať Brno – Havlíčkův Brod (250) přechází z vysokého náspu a mostu nad Fryčajovou ulicí do zárubu a zářezu před tunelem v poměrně ostrém oblouku, aby se bezprostředně za tunelem znovu objevila na vysokém a nepřístupném obloukovém mostě přes řeku Svitavu a jez nad bývalou Esslerovou přádelnou, který ústí přímo do stanice Brno-Maloměřice.

V nepřehledném oblouku v zárubu před tunelem se poměrně velkou rychlostí noří vlaky z tunelu a duní nad kostelem a po mostě. Pro zachování přístupnosti horní části Kmochovy ulice, která byla výstavbou Nové Tišnovky v 50. letech 20. stoltí přerušena byla navíc vybudována přes mělký zářez bizarní lávka pro pěší (rekonstruovaná v roce 2006). Protože Obřanský tunel zamezuje výhledu na vjezdové návěstidlo stanice Brno-Maloměřice, stojí před tunelem typické opakovací návěstidlo, které svými neobvyklými návěstními znaky dokresluje atmosféru jdnoho z nejhezčích železničních zákoutí města Brna.

Obřanský tunel se nachází v mírném oblouku před mostem přes Svitavu.
Obřanský tunel se nachází v mírném oblouku před mostem přes Svitavu.
Pohled na rekonstruovaný Obřanský tunel od jihu.
Pohled na rekonstruovaný Obřanský tunel od jihu.
Na stropě tunelu upevněné věšáky trakčního vedení.
Na stropě tunelu upevněné věšáky trakčního vedení.
Tunely pocházející z 50. let 20. století patří mezi poslední železniční stavby stavěné z poctivého kamene. Po jejich dokončení nastupuje všudypřítomný beton.
Tunely pocházející z 50. let 20. století patří mezi poslední železniční stavby stavěné z poctivého kamene. Po jejich dokončení nastupuje všudypřítomný beton.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.

 
Článek ze dne 3. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 22. 9. 2017 a zobrazen celkem 13945×, naposledy dne 20. 4. 2024 v 6:18.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Stará Tišnovka
Nová Tišnovka
Název Nová Tišnovka bývá někdy používán v kontrastu s pojmenováním Stará Tišnovka pro železniční trať mezi brněnským železničním uzlem a stanicí Tišnov. Zatí…
Cacovický tunel
Cacovický tunel
Název tunelu: Cacovický Evidenční číslo: 218 Délka: 70 m Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250) Úsek: Brno-Maloměřice – Brno-Le…
Husovický tunel
Husovický tunel
Název tunelu: Husovický Evidenční číslo: 219 Délka: 260,24 m Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250) …
Královopolský tunel
Královopolský tunel
Název tunelu: Královopolský Evidenční číslo: 220 Délka: 88 m Trať: Brno – Havlíčkův Brod (250) Úsek: Brno-Lesná – Brno-Krá…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Ob%c5%99ansk%c3%bd%20tunel.
 
Desktopová verze | Mobilní verze