Brno-Černovice (žst)

Staniční budova zrušené stanice Brno-Černovice na dráze do Líšně. Od roku 1942 neslouží svému účelu, v současnosti je v ní půjčovna přívěsných vozíků.
Staniční budova zrušené stanice Brno-Černovice na dráze do Líšně. Od roku 1942 neslouží svému účelu, v současnosti je v ní půjčovna přívěsných vozíků.

Název Brno-Černovice, který dnes nese železniční zastávka na trati 340, postavená v roce 1927, patřil původně koncové stanici místní dráhy z Brna do Líšně, která se nacházela od roku 1905 při ulici Olomoucké (asi 350 m východoseverovýchodně od současné zastávky). Protože místní dráha do Líšně patřila soukromému provozovateli, bylo nutné při cestě z hlavního nádraží do Líšně přestupovat - proto byla současná zastávka vybudovaná v roce 1927 na Komárovské spojce původně pojmenována Brno-Černovice přechod a své současné jméno získala až po zrušení původní stanice.

Stanice Brno-Černovice byla vybudována v roce 1905 na odbočce z Vlárské dráhy (dnes Brno - Veselí nad Moravou, tj. 340) a byla výchozí stanicí sedmikilometrové trati do Líšně, která byla v té době samostatnou obcí. Původní plány předpokládaly pozdější prodloužení dráhy až do Jedovnic v Moravském krasu, ke kterému však nikdy nedošlo.

Následující mapka ukazuje situaci v okolí bývalého nádraží Brno-Černovice. Kliknutím na odkaz pod mapkou lze zobrazit či skrýt vrstvu s železničními tratěmi.



Zobrazit železniční tratě Skrýt železniční tratě
Současné dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): fialová Zrušené dráhy včetně vleček (mimo tramvaje): červená

Místní dráha byla v provozu s parními lokomotivami do roku 1942, kdy byla vykoupena a začleněna do městského dopravního podniku jako tramvajová trať. Její další osudy byly spletité, prodělala elektrifikaci a deelektrifikaci, zdvoukolejnění a střídala se na ní vozidla různých trakcí s postupným omezováním až úplným zastavením provozu v úseku od smyčky Stránská skála do Líšně (v budoucnu se předpokládá obnovní dráhy). V době připojení k tramvajové síti tedy pozbývá stanice smysl a je postupně rušena. Koleje byly sneseny, nicméně staniční budova a skladiště na místě zůstaly - samotná staniční budova sloužila krátkodobě jako trolejbusová vozovna, v roce 2015 je, stejně jako ostatní objekty v soukromém vlastnictví a je využita k drobnému podnikání (půjčovna přívěsů).

Nejzápadnější část bývalé stanice Brno-Černovice včetně staniční budovy z nadjezdu Vlárské dráhy.
Nejzápadnější část bývalé stanice Brno-Černovice včetně staniční budovy z nadjezdu Vlárské dráhy.
Původní staniční budova Brno-Černovice - strana obrácená k městu.
Původní staniční budova Brno-Černovice - strana obrácená k městu.
Z této strany přiléhalo k budově kolejiště stanice, ze kterého odjížděly vlaky do Líšně.
Z této strany přiléhalo k budově kolejiště stanice, ze kterého odjížděly vlaky do Líšně.
Pohled na areál stanice včetně zrušených vleček z tělesa Vlárské dráhy.
Pohled na areál stanice včetně zrušených vleček z tělesa Vlárské dráhy.
Rezivějící sloup trakčního vedení je poslední připomínkou elektrifikace - patrně již ale jen trolejbusové vozovny, která v areálu stanice dočasně působila.
Rezivějící sloup trakčního vedení je poslední připomínkou elektrifikace - patrně již ale jen trolejbusové vozovny, která v areálu stanice dočasně působila.
Na této pláni se nacházelo samotné kolejiště stanice. Vpravo je vidět původní nádražní skladiště.
Na této pláni se nacházelo samotné kolejiště stanice. Vpravo je vidět původní nádražní skladiště.
Celkový pohled na areál bývalé stanice Brno-Černovice od východu. Žlutá budova v popředí je nádražní skladiště, ze staniční budovy je vidět jen trojúhelníkový štít mezi stromem a červeným komínem uprostřed snímku.
Celkový pohled na areál bývalé stanice Brno-Černovice od východu. Žlutá budova v popředí je nádražní skladiště, ze staniční budovy je vidět jen trojúhelníkový štít mezi stromem a červeným komínem uprostřed snímku.
 
Článek ze dne 14. 2. 2015 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2017 a zobrazen celkem 13173×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 13:31.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Brno-Černovice (žzast)
Brno-Černovice (žzast)
Název zastávky: Brno-Černovice Číslo zastávky: 333856 Zkratka: BNO CE Kilometrická poloha: 5,27…
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…
Dům Veletržní 1
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Název odbočka: Brno-Černovice odbočka Číslo odbočka: 382150 Zkratka: BNO CO Kilometrická poloha: …
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Brno-%c4%8cernovice%20(%c5%best).
 
Desktopová verze | Mobilní verze