Brno dolní nádraží (žst)

Název stanice: Brno dolní nádraží
Číslo stanice: 380154
Zkratka: BNO DN
Kilometrická poloha: 2,351
Provozní obvod: Brno
Provozovatel: SŽDC
Trať:
Předchozí stanice: Brno-Horní Heršpice
Následující stanice: Brno-Židenice
Následující odbočka: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka

Popis

Brněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší).

Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice.

Zdroje

  1. Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.

 
Článek ze dne 18. 6. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 13035×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 7:27.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Brno-Černovice odbočka (odbočka)
Brněnská nádraží
V průběhu staletí v Brně vzniklo na dvě desítky nádraží, některá z nich byla postupem času zrušena, změnila polohu či význam, některá možná čeká v dohledné dob…
Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Vlečka Brno dolní nádraží - skladový areál
Faktografie Vystavěna:mezi roky 1868 a 1887 Ukončení provozu:mezi roky 1959 a 1991 Číslo vlečky:? Délka:0,4 km (s rozvětvením 0,5 …
Propustek pod dolním nádražím
Propustek pod dolním nádražím
Přibližně 120 m dlouhý zděný tunel pod železniční stanicí Brno dolní nádraží je pravděpodobně jedním ze dvou původních propustků provádějících pod kolejišt…
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka (odbočka)
Název odbočky: Brno-Černovice zhlaví Táborská odbočka Číslo odbočky: 382259 Zkratka: BNO CT Kilomet…
Trnitá (ulice v Brně)
Trnitá (ulice v Brně)
Pátrání po historii domu č. 21 V rámci bádání v historii Trnité ulice sháníme jakékoliv fotografie , dokumenty nebo vzpomínky pamětníků z Trinté ulice, ze…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Brno%20doln%c3%ad%20n%c3%a1dra%c5%be%c3%ad%20(%c5%best)&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze