Brněnské vlečky

Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslových objektů a tedy rovněž železničních vleček. Podle diskuzí s pamětníky přesahuje počet všech postupně existujících brněnských vleček číslo 60. Pokusíme se sestavit co možná nejúplnější seznam vleček napojených na železniční síť a rovněž vleček spojených s železniční sítí tramvajovou tratí, jak to bylo obvyklé do 40. let 20. století.

Železniční vlečky v Brně vznikaly od čtyřicátých let 19. století a s postupným vývojem a přestavbou železničního uzlu se často měnil jejich počet i podoba. Některé vlečky tak mohou z dnešního pohledu vést zdánlivě nelogicky, často díky zaniklým spojením nebo změně využití tratí. Za pozorvnost stojí vlečka na brněnské výstaviště vedoucí po ulici Poříčí středem rušné komunikace, na které čas od času sdílí vlaky jízdní dráhu s auty a autobusy, systém vleček na obou březích řeky Svitavy, která protéká mezi továrními zdmi místy tak inustriálními, že o jejich existenci nemá většina obyvatel města ani tušení, vlečky do cementárny a Královopolské strojírny, které jesou pozůstatky zaniklých drah či umírající vlečka do dávno zrušené Mosilany, která vede městským parkem mezi lavičkami a pomníkem. Řada vleček je již minulostí, ale některé zanechaly ve tváři města stále dobře vysledovatelné stopy jako vlečka do vojenského skladiště - Montursdepa, po které už desetiletí zůstává mezi domy vysoký násep se zbytky kolejí. Stejně jako mnohé další dnes zdánlivě vedou odnikud nikam, ale ten, kdo zná historii industrializace města, kdy továrna bez kolejí prakticky nemohla fungovat a město halil dým z parních lokomotiv, snadno pochopí jejich smysl.

Vydejte se s námi nahlédnout do míst zapadlých, zapomenutých a nenavštěvovaných, často rovnou do historie města na březích Svratky a Svitavy, vydejte se projít s námi i ty nejzapadlejší brněnské koleje, které kdysi znamenaly svět!

Seznam brněnských vleček (napojených na železniční síť)

  1. Brno dolní nádraží - vlečka na výstaviště
  2. Brno dolní nádraží - vlečka do brněnského cukrovaru (zrušená)
  3. Brno dolní nádraží - strojírna Wanieck (zrušená)
  4. Brno dolní nádraží - šrotiště (Kovošrot)
  5. Brno dolní nádraží - slévárna (Feramo)
  6. Brno-Maloměřice - cementárna
  7. Brno-Maloměřice - opravna kolejových vozidel (formálně je vlečka)
  8. Brno-Židenice - Zbrojovka (mimo provoz)
  9. Brno-Židenice - Svitavská pobřežní dráha (není vlečka, vlečky ústí do ní)
  10. Brno-Slatina - Železniční stavitelství
  11. Brno-Slatina - spalovna SAKO
  12. Brno-Slatina - Zetor
  13. Brno-Slatina - rozvodna (mimo provoz)
  14. Brno-Slatina - zelenina (mimo provoz)
  15. Brno-Slatina - slévárna Dieffenbacher (mimo provoz)
  16. Brno-Slatina - letiště
  17. Brno-Královo Pole - teplárna
  18. Brno-Královo Pole - šrotiště (mimo provoz)
  19. Brno-Královo Pole - strojírna
  20. Brno-Královo Pole - DPMB
  21. Brno-Královo Pole (staré nádraží) - Montursdepot (zrušena)
  22. Svitavská pobřežní dráha - Mosilana (mimo provoz)
  23. Svitavská pobřežní dráha - strojírna Šmeral
  24. Svitavská pobřežní dráha - teplárna
  25. Svitavská pobřežní dráha - škrobárny
  26. Svitavská pobřežní dráha - Alstom
  27. Brno-Horní Heršpice - Ferona
  28. Brno-Horní Heršpice - cihelna
  29. Brno jih - kontejnerový terminál
  30. Brno-Chrlice - silo
  31. Brno-Chrlice - průmyslový areál
  32. širá trať Brno-Chrlice - Sokolnice-Telnice - rozvodna

Seznam brněnských vleček (napojených na tramvajovou síť)

  1. Textilní(?) továrna na Poříčí
  2. Pivovar na starém Brně
  3. Pivovar na Kotlářské ulici
  4. Továrna Sfinx (Hrnčířská ulice)
  5. Zbrojovka Sellier & Bellot na Šumavské ulici
  6. Kasárna na Domažlické ulici
  7. Městská jatka (Masná ulice)
  8. Textilní továrna (Hybešova ulice č. 46)

 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 7. 1. 2017 a zobrazen celkem 2693×, naposledy dne 28. 4. 2017 v 22:47.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Studna za Kšírovou ulicí
Vlečka Brno dolní nádraží - slévárna
Faktografie Vystavěna:? Ukončení provozu:před 2014 Číslo vlečky:5013 Délka:0,36 km (s rozvětvením 1,21 km) Vlečka Brno doln…
Brno-Chrlice (žst)
Vlečka Brno-Chrlice - průmyslový areál
Faktografie Vystavěna:po 1954 Ukončení provozu:v provozu Číslo vlečky:5022 Délka:1,9 km (2,4 km s rozvětvením) Vlečka f…
Brno-Chrlice (žst)
Vlečka Brno-Chrlice - silo
Faktografie Vystavěna:? Ukončení provozu:v provozu (2014) Číslo vlečky:? Délka:0,8 km s rozvětvením 1,5 km Vlečka odboč…
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - Mosilana
Vlečka do bývalé textilní továrny Mosilany přináleží formálně ke stanici Brno-Maloměřice, ovšem vzhledem k její velké vzdálenosti od Maloměřic a zapojení d…
Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Vlečka Brno dolní nádraží - výstaviště
Faktografie Vystavěna: Cca 1900? Ukončení provozu: v provozu? Číslo vlečky: 5012 Délka: 2,8 km Historie vlečky společnost…
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - strojírny západ
Vlečka Svitavská pobřežní dráha - strojírny západ
Faktografie Vystavěna:před 1900 Ukončení provozu:v provozu (2015) Číslo vlečky:5032 Délka:0,5 km (s rozvětvením více než 1,5 km) …
Vlečka Brno-Slatina - letiště
Vlečka Brno-Slatina - letiště
Faktografie Vystavěna:1976 Ukončení provozu:V provozu. Číslo vlečky:5047 Délka:1,8 km (2,0 km s rozvětvením) Vlečka na …
První brněnská elektrárna
Druhé Brno
Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittchen, kdyby jeho o…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: