Vlečka Brno-Slatina - letiště

Faktografie

Vystavěna:1950–1953
Ukončení provozu:V provozu.
Číslo vlečky:5047
Délka:1,8 km (2,0 km s rozvětvením)
Vlečka vchází z jihovýchodního zhlaví stanice Brno-Slatina, cca 700 m vede podle trati Brno-Veselí nad Moravou a poté se stáčí slouhým pravotočivým obloukem k západu, kde končí v areálu letiště.
Vlečka vchází z jihovýchodního zhlaví stanice Brno-Slatina, cca 700 m vede podle trati Brno-Veselí nad Moravou a poté se stáčí slouhým pravotočivým obloukem k západu, kde končí v areálu letiště.

Vlečka na brněnské letiště je do dráhy celostátní zaústěna v ŽST Brno-Slatina do koleje č. 5, výhybkou č. 9 v km 6,735, který je současně km 0,000 vlečky. Mezník vymezující obvod odpovědnosti za zabezpečení jízd drážních vozidel na styku drah je námezník výhybky č. 9 a je na místě styku označen mezníkem. Za mezníkem se nachází výkolejka LVk1 bránící v uzavřeném stavu průjezdu vozidel z vlečky do stanice.

Ze stanice vlečka vychází jihovýchodním směrem pozvolným levotočivým obloukem souběžně s celostátní dráhou Brno - Veselí nad Moravou a cca po 700 m se pravotočivě stáčí nejprve přibližně k jihu a po cca 500 m dlouhém pravotočivém oblouku dále k západu. Po posledním 600 m úseku vchází do uzavřeného areálu letiště, kde se rozdvojuje na jediné výhybce na dvě větve, sloužící pro odstavování vozů s palivem pro letecké motory a případně zbožím k letecké přepravě.

Jízda drážních vozidel mezi drahami na místě jejich styku může být provedena jen jako jízda posunového dílu, při obsluze vlečky je dovoleno drážní vozidla sunout i táhnout. Vlastníkem a provozovatelem vlečky je společnost Letiště Brno a. s., v roce 2014 vlastněná firmou B.A.W.D.F. s.r.o., která je v majetku společností TARU - Invest, s.r.o., FIJI, s.r.o. a Mueron Jamay Investments, s.r.o. vlastněných Rudolfem Šnajdrem, Jiřím Filipem, Charlesem Henrim Norbertem De Giraud D´ Agay a společností Mueron Jamay Limited se sídlem na Kypru.

Odbočení vlečky na výhybce č. 9 - pohled k jihovýchodu.
Odbočení vlečky na výhybce č. 9 - pohled k jihovýchodu.
Zvláštní sklonovník při vjezdu do stanice.
Zvláštní sklonovník při vjezdu do stanice.
Výkolejka LVk1 před přejezdem do ulice a dělnické kolonie Slatinky.
Výkolejka LVk1 před přejezdem do ulice a dělnické kolonie Slatinky.
Seřaďovací návěstidlo SeL před výkolejkou LVk1 kryje vjezd do stanice.
Seřaďovací návěstidlo SeL před výkolejkou LVk1 kryje vjezd do stanice.
Pohled k severozápadu na vlečku jdoucí rovnoběžně s drahou Brno - Veselí nad Moravou.
Pohled k severozápadu na vlečku jdoucí rovnoběžně s drahou Brno - Veselí nad Moravou.
Pohled k jihovýchodu na místo, kde se vlečka odděluj od trati Brno - Veselí nad Moravou.
Pohled k jihovýchodu na místo, kde se vlečka odděluj od trati Brno - Veselí nad Moravou.
Místo oddělení vlečky na brněnské letiště od celostátní dráhy Brno - Veselí nad Moravou.
Místo oddělení vlečky na brněnské letiště od celostátní dráhy Brno - Veselí nad Moravou.
Pohled zpátky na vjezdová návěstidla stanice Brno-Slatina.
Pohled zpátky na vjezdová návěstidla stanice Brno-Slatina.
500 m dlouhý rovný úsek mířící zhruba k jihu.
500 m dlouhý rovný úsek mířící zhruba k jihu.
500 m dlouhý rovný úsek při pohldu k severu.
500 m dlouhý rovný úsek při pohldu k severu.
Půlikolemtrový rovný úsek se ukrývá za větrolamem, který je domovem mnoha zvířat a klidnou oázou mezi letištěm, dálnicí a průmyslovou zónou.
Půlikolemtrový rovný úsek se ukrývá za větrolamem, který je domovem mnoha zvířat a klidnou oázou mezi letištěm, dálnicí a průmyslovou zónou.
Pohled od letiště - vlečka ladným obloukem vchází z houští na pláň.
Pohled od letiště - vlečka ladným obloukem vchází z houští na pláň.
Slunce nad brněnským letištěm, jak jej lze pozorovat z železniční vlečky.
Slunce nad brněnským letištěm, jak jej lze pozorovat z železniční vlečky.
Za posledním 600 m dlouhým přímým úsekem vchází vlečka do areálu letiště.
Za posledním 600 m dlouhým přímým úsekem vchází vlečka do areálu letiště.
Úsek vlečky přes pláň před brněnským letištěm.
Úsek vlečky přes pláň před brněnským letištěm.
Letopočet na betonových pražcích svědčí o datu rekonstrukce vlečky k novému brněnskému letišti: psal se rok 1976.
Letopočet na betonových pražcích svědčí o datu rekonstrukce vlečky k novému brněnskému letišti: psal se rok 1976.
Nejdelší přímý úsek vlečky měří asi 600 m.
Nejdelší přímý úsek vlečky měří asi 600 m.
Vjezdová brána a hektometrovník s údajem 1,6.
Vjezdová brána a hektometrovník s údajem 1,6.
Kolejiště v areálu brněnského letiště sestává ze dvou kolejí a jedné výhybky označené číslem 2.
Kolejiště v areálu brněnského letiště sestává ze dvou kolejí a jedné výhybky označené číslem 2.
 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 16. 3. 2021 a zobrazen celkem 13085×, naposledy dne 19. 4. 2024 v 20:47.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Brno-Chrlice (žst)
Brněnské vlečky
Brno sice nepatří mezi nejprůmyslovější města Česka, ale svojí velikostí se řadí na druhé místo po Praze a tomu odpovídá také poměrně vysoký počet průmyslový…
Zbrojovka Brno
Druhé Brno
Loader.load() Motto „Pod Brnem, které znám, je ještě jiné, větší, trochu špinavé, trochu popraskané, trochu zaprášenější“ Zpíval by určitě Kittc…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Jiří AmbrosČas: 9. 3. 2020, 22:32
Odhadovat dobu výstavby vlečky podle roku na pražci může být zavádějící. Vlečka vznikla spolu s letištěm už v 50. letech - pražce se mohly vyměnit (pravděpodobně jako náhrada původních dřevěných pražců) kdykoli později. Více informací k vlečce, včetně fotek z provozu, viz zde - https://www.brnak.net/index.php?id=slt_v4_txt



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-19]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Vle%c4%8dka%20Brno-Slatina%20-%20leti%c5%a1t%c4%9b&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze