Vlečka Brno dolní nádraží - šrotiště

Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:V provozu (2018).
Číslo vlečky:5014
Délka:1,512 km

Vlečka na šrotiště odbočující ze stanice Brno dolní nádraží patří k nejméně známým a nejhůře přístupným brněnským vlečkám. Původně rozsáhlý systém přibližně rovnoběžných kolejí po obou stranách dnešní ulice Železné (původně uvnitř ohrazeného areálu továren) zřejmě formálně tvořil hned několik vleček (mj. do společnosti Stavebniny Brno). V 90. letech 20. století byla větší část kolejí vytrhána, případně ponechána na místě, ale odpojena od zbývající sítě stále využívaných vleček.

Mapa systému vleček podél Kšírovy ulice v Horních Heršpicích (v roce 2018 vlečka SD Kovošrot, s.r.o.). Fialově jsou vyznačeny koleje provozní v roce 2018, červeně identifikované starší koleje.
Mapa systému vleček podél Kšírovy ulice v Horních Heršpicích (v roce 2018 vlečka SD Kovošrot, s.r.o.). Fialově jsou vyznačeny koleje provozní v roce 2018, červeně identifikované starší koleje.

Historie

Vlečka byla vybudována někdy v období mezi roky 1959 a 1989 (přesný údaj se autorům zatím nepodařilo zjistit) a od počátku sloužila svému účelu pro dovoz a zejména odvoz shromážděných druhotných surovin - kovů národního podniku Kovošrot. Pravděpodobně o několik let později byla na vlečku napojena také vlečka do společnosti Stavebniny Brno, sloužící pro dovoz stavebního materiálu.

V souvislosti s privatizací jednotlivých obejktů v areálu pak v 90. letech 20. století dochází k útlumu využití vlečky a postupnému rušení jejích jednotlivých větví. Při příležitosti otevření nové ulice železné, vzniklé z původní uzavřené komunikace uvnitř areálu se ve městě objevil nový železniční přejezd přes ulici, nicméně v té době již pouze na zrušené koleji.

Popis

V roce 2018 se vlečka skládá z příjezdové kolje, která odbočuje výhybkou č. 3 ze spojovací koleje č. 2 na jižním (Heršpickém) zhlaví stanice Brno dolní nádraží v km 1,512. Vlečka měla v roce 2018 oficiálně tři kusé koleje se zarážedly v km 0,231, 0,361 a 0,293, přičemž nejvzdálenější zarážedlo se nachází za zmenšeným (v roce 2018 dvojkolejným) předávacím kolejištěm, které je využíváno pro odstavování vozů. Prakticky celá vlečka se nachází v uzavřeném a střeženém areálu, do kterého je nicméně ze strany od dráhy možné nakouknout a místy i vstoupit díky plotu v dezolátním stavu.

Vlečka Kovošrotu se proplétá mezi továrními a skladovými halami, potrubím a zaparkovanými auty zaměstnanců.
Vlečka Kovošrotu se proplétá mezi továrními a skladovými halami, potrubím a zaparkovanými auty zaměstnanců.
Vlečka odbočuje ze spojovací koleje č. 2 výhybkou č. 3 (vlečková kolej zcela vlevo, pohled směr Brno-Horní Heršpice.
Vlečka odbočuje ze spojovací koleje č. 2 výhybkou č. 3 (vlečková kolej zcela vlevo, pohled směr Brno-Horní Heršpice.
Tak vypadal začátek vlečky s výkolejkou KVk1 v roce 2014, jen pár let po dokončení nového průtahu z dolního nádraží do Heršpic.
Tak vypadal začátek vlečky s výkolejkou KVk1 v roce 2014, jen pár let po dokončení nového průtahu z dolního nádraží do Heršpic.
Potemnělý pohled zpět ke stanici Brno dolní nádraží. Tudy má za pár roků kráčet nová historie města - jižní centrum s novým hlavním nádražím…
Potemnělý pohled zpět ke stanici Brno dolní nádraží. Tudy má za pár roků kráčet nová historie města - jižní centrum s novým hlavním nádražím…
V roce 2018 vypadala vjezdová brána vlečky stejně střídmě jako o 4 roky dříve.
V roce 2018 vypadala vjezdová brána vlečky stejně střídmě jako o 4 roky dříve.
Počáteční úsek je tvořen dlouhou přímou kolejí lemovanou zprava plotem a zleva rumištěm, snad rozvojovou plochou příštího století.
Počáteční úsek je tvořen dlouhou přímou kolejí lemovanou zprava plotem a zleva rumištěm, snad rozvojovou plochou příštího století.
Místní zvěř zatím netuší, že za pár let se tu možná bude nacházet nové rušné městské centrum. Zatím tu pobíhají bažanti a zajíci.
Místní zvěř zatím netuší, že za pár let se tu možná bude nacházet nové rušné městské centrum. Zatím tu pobíhají bažanti a zajíci.
Opodál parkují řidiči kamionů. Místo na záchod není třeba dlouho hledat, je to tu skoro jako ve volné přírodě a okolo projíždí (zatím) pouze nákladní vlaky.
Opodál parkují řidiči kamionů. Místo na záchod není třeba dlouho hledat, je to tu skoro jako ve volné přírodě a okolo projíždí (zatím) pouze nákladní vlaky.
Ústřední bod vlečky. Doleva odbočuje kolej, která se původně větvila na nejméně šest dalších kusých kolejí, vpravo podél hranice areálu kolej k malému (dříve trojkolejnému) předávacímu kolejišti vlečky.
Ústřední bod vlečky. Doleva odbočuje kolej, která se původně větvila na nejméně šest dalších kusých kolejí, vpravo podél hranice areálu kolej k malému (dříve trojkolejnému) předávacímu kolejišti vlečky.
Levá kolej prochází průmyslovým areálem a běžnému smrtelníku mizí z očí. Setkat se s ní lze znovu až o čtvrt kilometru dál na zrušeném přejezdu přes Železnou ulici.
Levá kolej prochází průmyslovým areálem a běžnému smrtelníku mizí z očí. Setkat se s ní lze znovu až o čtvrt kilometru dál na zrušeném přejezdu přes Železnou ulici.
Pravá větev zatím ústí do skromného předávacího kolejiště. Kdysi tu bývalo víc kolejí (nejméně tři) a taky poněkud rušněji. Dnes je to hezké místo na odpolední piknik v přírodě a klidu.
Pravá větev zatím ústí do skromného předávacího kolejiště. Kdysi tu bývalo víc kolejí (nejméně tři) a taky poněkud rušněji. Dnes je to hezké místo na odpolední piknik v přírodě a klidu.
Mohla by tu třeba vzniknout trampská osada. K řece nedaleko, doléhají sem tlumené zvuky projíždějících vlaků, dřeva na oheň je tu dost a nouze o místo ke spaní tu taky není.
Mohla by tu třeba vzniknout trampská osada. K řece nedaleko, doléhají sem tlumené zvuky projíždějících vlaků, dřeva na oheň je tu dost a nouze o místo ke spaní tu taky není.
A tak vypadal v roce 2018 konec vlečky do Kovošrotu. Původně však koleje vedly ještě o kus dál (v pozadí heršpický kostel sv. Klementa).
A tak vypadal v roce 2018 konec vlečky do Kovošrotu. Původně však koleje vedly ještě o kus dál (v pozadí heršpický kostel sv. Klementa).
 
Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 21. 4. 2018 a zobrazen celkem 12732×, naposledy dne 20. 4. 2024 v 1:59.
 
   

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Jiří AmbrosČas: 9. 3. 2020, 22:46
Doplním, že vlečkový areál vznikl v 60. letech. Více informací, včetně fotek z celého areálu a fotek z provozu viz zde - https://www.brnak.net/index.php?id=bd_v7_txt



Stránka:
 
Citace: Kalina, J., Sloupová, K., Vérteši, M., Druhé Brno [online]. Jiří Kalina, 2014 [cit. 2024-04-20]
Dostupné z: https://druhebrno.cz/Tema/Vle%c4%8dka%20Brno%20doln%c3%ad%20n%c3%a1dra%c5%be%c3%ad%20-%20%c5%a1roti%c5%a1t%c4%9b&typzarizeni=c.
 
Desktopová verze | Mobilní verze