Odvodňovací potrubí v Černovicích (stoka E06)

Ústí potrubí pod Hladíkovou ulicí je poměrně nápadné - k průzkumu přímo vybízí. Vpravo přepad odlehčovací komory OKE05 kmenové stoky E, se kterou se stoka E06 hned za ústím mimoúrovňově kříží.
Ústí potrubí pod Hladíkovou ulicí je poměrně nápadné - k průzkumu přímo vybízí. Vpravo přepad odlehčovací komory OKE05 kmenové stoky E, se kterou se stoka E06 hned za ústím mimoúrovňově kříží.

Jako stoka E06, resp, rovnoběžná E06a je označován přibližně 3 km dlouhý systém dešťové kanalizace vedoucí z Brněnských Černovic (zhruba z prostoru Podstránské kolonie do řeky Svitavy. Systém je tvořen dvojicí betonových rour kruhového profilu s průměrem zvětšujícím se ve směru proudu z počátečních cca 50 cm na více než 2 m při ústí do řeky pod Zderadovým mostem.

Díky své délce, relativní čistotě a poměrně snadno průchozímu profilu jsou stoky E06 a E06a oblíbeným cílem dobrodruhů a hledačů Druhého Brna. I díky nim je návštěva zajímavá…

Račte vstoupit. Od ústí vedou roury E06 a E06a téměř tři kilometry daleko pod povrchem Brna.
Račte vstoupit. Od ústí vedou roury E06 a E06a téměř tři kilometry daleko pod povrchem Brna.
Tým průzkumníků je dobře vybaven a ještě lépe naladěn. Vzhůru dolů!
Tým průzkumníků je dobře vybaven a ještě lépe naladěn. Vzhůru dolů!
Jediným problémem zůstává, zda pro postup vybrat levou nebo pravou z obou rovnoběžných rour.
Jediným problémem zůstává, zda pro postup vybrat levou nebo pravou z obou rovnoběžných rour.
Nejroztodivnější nápisy k podzemí patří. Zde lze dobře sledovat, jak jejich frekvence exponenciálně klesá se vzdáleností od vchodu do štoly.
Nejroztodivnější nápisy k podzemí patří. Zde lze dobře sledovat, jak jejich frekvence exponenciálně klesá se vzdáleností od vchodu do štoly.
Mimoúrovňové křížení se kmenovou stokou E.
Mimoúrovňové křížení se kmenovou stokou E.
Následuje dlouhá a ničím nerušená cesta v předklonu rovným potrubím. Tam někde v dálce svítá?
Následuje dlouhá a ničím nerušená cesta v předklonu rovným potrubím. Tam někde v dálce svítá?
Srdcem stoky je odbočka asi ve čtvrtině délky (blíže k řece). Zde je prostor štol rozšířen a z hlavního řadu odbočuje zazděná roura k severu.
Srdcem stoky je odbočka asi ve čtvrtině délky (blíže k řece). Zde je prostor štol rozšířen a z hlavního řadu odbočuje zazděná roura k severu.
Jediné prostorné místo využil neznámý umělec (s notnou dávkou smyslu pro fekální humor) pro svoji instalaci.
Jediné prostorné místo využil neznámý umělec (s notnou dávkou smyslu pro fekální humor) pro svoji instalaci.
Podzemní zoo a pokojíček pro panenky mají přímou souvislost s cashí ukrytou v truhle. Její tajemství prozrazovat nebudeme.
Podzemní zoo a pokojíček pro panenky mají přímou souvislost s cashí ukrytou v truhle. Její tajemství prozrazovat nebudeme.
Kdo, kdy a proč zazdil severní odbočku, se už asi nikdy nedozvíme. Stejně jako odpověď na otázku, kde se ve štole vzal rezavý ocelový žebřík.
Kdo, kdy a proč zazdil severní odbočku, se už asi nikdy nedozvíme. Stejně jako odpověď na otázku, kde se ve štole vzal rezavý ocelový žebřík.
Nezbývá než pokračovat rovně.
Nezbývá než pokračovat rovně.
Občas ústí do tunelu menší přivaděče dešťové vody. Pokud neprší, je průtok prakticky nulový.
Občas ústí do tunelu menší přivaděče dešťové vody. Pokud neprší, je průtok prakticky nulový.
Za každou další odbočkou se profil štoly zužuje. V potrubí se občas válí mlha, jindy zase zápach ze splaškové kanalizace a cesta se stává monotónní.
Za každou další odbočkou se profil štoly zužuje. V potrubí se občas válí mlha, jindy zase zápach ze splaškové kanalizace a cesta se stává monotónní.
Nezbývá, než si (podle výšky a pružnosti zad průzkumníka) vybrat jeden z kanálových výlezů a pokusit se nadzdvihnout poklop. Průměr potrubí totiž klesá až k prakticky neprůlezným 50 cm.
Nezbývá, než si (podle výšky a pružnosti zad průzkumníka) vybrat jeden z kanálových výlezů a pokusit se nadzdvihnout poklop. Průměr potrubí totiž klesá až k prakticky neprůlezným 50 cm.
Takto vypadal náš návrat na tmu světa uprostřed dálničního přivaděče na Ostravské ulici v roce 2006.
Takto vypadal náš návrat na tmu světa uprostřed dálničního přivaděče na Ostravské ulici v roce 2006.
 
Článek ze dne 29. 5. 2015 byl naposledy upraven dne 29. 5. 2015 a zobrazen celkem 1653×, naposledy dne 29. 5. 2017 v 18:54.
 
   

Články související s tématem

Zpět | Nahoru

Tramvajová štola
Brněnské podzemí
Jako druhé největší české město má Brno co nabídnout nejen nad zemí, ale také pod ní. Nejde jen o známé kasematy na Špilberku nebo na počátku 21. století zpř…

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: