Popis
Brněnské dolní nádraží je druhou nejstarší stanicí ve městě po horním, v současnosti hlavním nádraží. V roce letech 1854–1856 jej v bažinatém předměstí mezi řekami Svitavou a Svratkou, které byly navíc v těchto místech propojeny soustavou kanálů, vybudovala soukromá společnost Brněnsko-rosické dráhy, jejíž (zejména uhelné) vlaky zde končily svou cestu po překřížení Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích. V roce 1870 pak byla vybudována potřebná, dnes již neexistující spojka horního a dolního nádraží, která po svém zrušení přežila desítky let jako násep pěší dráhy mezi hlavním nádražím a ústředním autobusovým nádražím - Zvonařkou a ustoupila definitivně až stavbě nákupního centra Vaňkovka v roce 2005 (malý kousek náspu však stále existuje vedle Vaňkovky jako rampa lávky pro pěší).
Před koncem 19. století se brněnský železniční uzel zkomplikoval postupným zapojením tratí z České Třebové do horního a z Veselí nad Moravou do dolního nádraží, vybudováním dalších spojek a také legendární Svitavské pobřežní dráhy napojené na trať do Tišnova, jejíž stále se zkracující kousky dnes slouží jako vlečkový systém. Dolní nádraží se v proměnách času několikrát stalo nádražím pouze nákladním a pak zase nákladním i osobním, ještě v období první republiky jezdily vlaky do Střelic a dále na Jihlavu či Moravské Bránice.
Zdroje
- Číselník železničních stanic, dopravně zajímavých a tarifních míst SŽDC SR70.
|